© 2008 - Technische Realisatie 4Blocks Internet
olaf ontwerpt
O
O

+ crossmediaal ontwerper
+
grafisch vormgever

+ Nieuwe media & Oude media
+ interactieve marketing

Partners
olaf ontwerpt:

olaf is:

   
olaf is crossmediaal ontwerper en  grafisch vormgever.

++ "Van wat dan?" Die vraag krijg ik niet zelden. "Van gevoelens", zeg ik dan star. Dat moet ik dan altijd even uitleggen. Ik snap het ook wel hoor, het is ook wat vaag.
Ontwerper, of liever nog, vormgever van gevoel, dat zou ik graag op mijn visitekaartje zetten, heb ik ook gehad, maar toen kreeg ik een stuk minder opdrachten. Je moet ook niet weer te vaag worden, heb ik wel geleerd.

++ Terug naar dat ontwerpen en vormgeven, van wat nou precies? Ik zal eerst even ingaan op dat gevoel. Consumenten zijn mensen, en mensen zijn voorspelbaar. Iedereen krijgt bij bijna alles een gevoel, bewust dan wel onbewust. Daar kan je dus op inspelen.
Met mijn marketingachtergrond heb ik dat altijd goed geleerd, ik snap waarom mensen op iets reageren, en dan is het ineens een stuk logischer waarom hordes vrouwen bij de dol-dwaze-dagen de Bijenkorf bestormen, of de aanbiedingsbakken bij de kassa altijd wel erg snel leeg raken. Zelfs de TellSell reclames zijn ineens een schoolvoorbeeld van hoe het ook kan. En werkt.
Hetzelfde werkt dat met het ontwerpen en vormgeven van dingen, ik ontwerp  dus niet uitsluitend mooie dingen. Natuurlijk wil ik graag dat mensen bij het aanschouwen van mijn ontwerpen superlatieven tekort komen om de schoonheid ervan te beschrijven. Maar soms moet iets ook lelijk zijn, of eng, mooi, lief, lekker of leuk. En dat is ook het leuke van mijn werk, ik mag een gevoel ontwerpen en vormgeven.

++ Veelal kijken mensen me nu wazig aan alsof ik net in het Oud Indisch een mop heb verteld, dus moet ik altijd even concreet zijn. Nou dat doe ik dan maar. Wat ontwerp ik nou echt?Ik ben toch grafisch vormgever? Meestal moet ik dan voorbeelden noemen.

++ Ik zie mezelf inderdaad als grafisch vormgever,  dus websites natuurlijk, dat doe ik graag, dan ook delen van websites; zoals headers, banners en logo's. nieuwe media is leuk en spannend, oude is ook leuk hoor, heeft een heel andere charme. Zo ontwerp ik natuurlijk ook drukwerk, zoals folders, nieuwsbrieven, visitekaartjes en huisstijlen.
Maar het liefst combineer ik de verschillende media, oude en nieuwe, of nieuwe en oude, wat jij wil.
Crossmedia noemen ze het ook wel, ik vind het wel een leuke benaming, klinkt interessant… crossmedia… Interactieve marketing is net zo iets, maar dan wel erg nuttig. Het verleiden van de consument om iets te doen met het gevoel dat men krijgt is natuurlijk een hoger doel van elke marketingcampagne. En het werkt ook nog.
olaf is dus crossmediaal ontwerper en grafisch vormgever, dat staat tegenwoordig dus op mijn visitekaartje.